Jednym z podstawowych filarów dobrze prowadzonej i zarządzanej firmy jest pion sprzedaży. Firma, żeby generować zyski, musi sprzedawać swoje produkty lub usługi. Dobry zespół sprzedażowy jest często gwarantem wysokich przychodów danej firmy.
Jakie są modele sprzedażowe?
Istnieje wiele różnych modeli sprzedażowych. Niektóre nastawiają się na ciągłe pozyskiwanie nowych klientów. Inne skupiają się na wysokiej jakości obsługi klientów dotychczasowych. Jeszcze inne mieszają oba te podejścia. Najważniejsze, by w firmie regularnie generowana była sprzedaż. W dobie Internetu i elektronicznych metod promocji oraz pozyskiwania klienta nadal bardzo dobrze sprawdza się networking. Przede wszystkim w odniesieniu do pozyskania klientów strategicznych.
Networking odbywa się podczas konferencji lub dużych spotkań branżowych. Jest to miejsce spotkań przedsiębiorców oraz reprezentantów firm w danej branży lub branż pokrewnych. Networking często obserwuje się podczas konferencji motywacyjno – coachingowych. Podczas przerw kawowych osoby zainteresowane nawiązują ze sobą kontakt, dochodzi do wymiany wizytówek i wstępnych informacji dotyczących oferty danej firmy.
Networking – co musisz o nim wiedzieć?
Istnieje jednak kilka czynników, które determinują skuteczny networking. Nawiązując kontakt z drugą osobą, trzeba pamiętać by nie zamykać swoją postawą miejsca dla innych osób. Warto stanąć lekko bokiem do rozmówcy, tak by inne osoby odczytały naszą postawę jako zaproszenie do kontaktu. Tworząc grupę rozmówców nie warto zapraszać do grona więcej niż 4 osoby. Powoduje to hałas, a co za tym idzie niezrozumienie lub pogorszenie relacji rozmówców. Godnym podkreślenia w tym momencie jest fakt, że trzeba mówić głośno i wyraźnie. Kiedy następuje wymiana wizytówek, warto by była ona podawana imieniem i nazwiskiem do góry. Rozmówca znajdzie się w komfortowej sytuacji, nawet gdy niedokładnie usłyszy imię. Będąc specjalistą w danej dziedzinie, lepiej w rozmowie używać prostych sformułowań.
Słownictwo z zakresu prawa, przemysłu czy też branży informatycznej może okazać się nie do końca zrozumiałe dla stojącego przed nami potencjalnego kontrahenta. A nic nie boli tak bardzo jak stracona okazja. Rzeczą pożądaną jest unikanie smętnych monologów. Spotkania branżowe to nie spotkania towarzyskie. Nikt nie chce słuchać o tym, jak bardzo życie jest niesprawiedliwe. Zamiast tego lepiej skupić uwagę na rozmówcy tak by odnosił wrażenie, że jest w centrum uwagi. Jednak czynnikiem, bez którego dobry networking się nie obejdzie jest uśmiech. To oręż najpotężniejszy w walce o wartościowego klienta.